موضوع: لماذا اختار لك والديك هذا الإسم ؟؟؟ الأربعاء 10 فبراير - 17:17
ازيكم يا اعضاء منتدانا الغالى
يارب تكونوا جميعااااااااا بخير وسعااااادة
طبعاااااا الموضوع بتاع النهاردة باين من عنوانه
فكرة الموضوع ان لك واحد فينا هيدخل ويقول لنا سبب تسميته بالاسم ده ايه؟؟؟؟؟
يعنى هيحكى لنا قصة تسميته وليه والديه اختاروا له الاسم ده بالذات؟؟؟؟؟
واسمحولى انى ابدأ بنفسى
طبعا زى ما كلمكم عااااارفين انا اسمى الحقيقى ياسمين
وسبب تسميتى بالاسم ده هو جدى الله يرحمه
لما امى كانت حامل فيا كنا فى سنة 1988
وكان فى مسلسل دينيى كان بيتعرض على التليفزيون مش فاكرة اسمه ايه بالظبط
لكن ياسمين الخيام كانت بتغنى الاغنية الدينية الى فيه
الى هى بتاعة المقدمة وكانت اسمها محمد يا رسول الله
واكن جدو بيحب الاغنية دى جداااااااااااا
وحقيقى هى اغنية اكثر من راااااااائعة
انا لحد الان فاكرة بعض من كلماتهااااا
المهم فجدو الله يرحمه قال لامى لو جبتى ولد هنسميه محمد
ولو جبتى بنت هنسميها ياسمين
على اسم ياسمين الخيام
وجيت انااااااا ونورت الدنيا كلهااااااا
هههههههههههه
وعلى الرغم ان امى كان نفسها تسمينى ايمان
الا انها نفذت رغبة جدو الله يرحمه وسمتنى ياسمين
ودى بقى حكاااااااااية تسميتى
يلا مستنياكم كلمكم تدخلوا وتحكوا وتقولوا لنا
لماذا اختار لك والديك هذا الإسم ؟؟؟
القلب الطيب مديرة العلاقات العامه والمتابعه
عدد الرسائل : 18577 الاوسمه : تاريخ التسجيل : 14/04/2008
موضوع: رد: لماذا اختار لك والديك هذا الإسم ؟؟؟ الأربعاء 10 فبراير - 19:16
انا اسمى مروة وابى هو اللى سمانى لان وقت ما امى رحمها الله كانت حامل فيا كان بيحج فسمونى مروة على اسم جبل المروة اما بقا حكاية اسم اخويا الكبير محمد فدى عسل اوى ابويا كان مصمم يسميه محمد على اسم النبى الكريم وعلى اسم ابوه
وامى كانت مصممة تسميه نبيل على اسم عمها لانها كانت بتحب عمها جدااااا
فاتفقوو وسموه محمد النبيل هههههههههههههه اسمه كدا لوحده وبعدها اسم بابا عادى زينا
فعلا لكل اسم حكاية منتظرين نعرف حكايات اسمائكم وتسلمى يا ياسمينة عالطرح القيم
الجندى المصرى المدير العام
عدد الرسائل : 12126 العمل/الترفيه : موظف مسكين المزاج : الحمد لله على كل حال الاوسمه : تاريخ التسجيل : 14/04/2008
موضوع: رد: لماذا اختار لك والديك هذا الإسم ؟؟؟ الخميس 11 فبراير - 17:17
اسمى محمد امى كانت مش عاوزه تولد تانى بعد محملت فيه وراحت للدكتور علشان تنزلنى الدكتور طلع ابن حلال وقالها حرام خساره ياريته عملها وسمع كلامها ههههههههه المهم مرضيش ويوم مجت تولد كان على ايامنا مش بيولدوا فى مستشفى بتيجى الدايه البيت فى الليله اللى هتولدنى فيها امى حلمت بناس كتير واقفين بينادوا عليها ابيقولولولها يا هند بصت لقت صفين رجال واقفين مصفوفين بانتظام فردت عليهم وقالتلهم نعم قالولها كلمى فبصت لقيت واحد المفروض هو الرئيس بتاعهم لابس لبس ابيض ووجهه منور اوى وشكله من المتقين فسلم عليهاولبسها خاتم فى ايديها وقالها على بركة الله فقالتله اسمك ايه قالها محمد فصحيت من النوم على الم الولاده ارسلوا للدايه علشان تيجى تولد امى قبل مالدايه تيجى بثوانى كنت انا نزلت لوحدى هههههههههههه قربت عليهم المسافه اه والله ده الى حصل سمعتوا قبل كده عن الى مجبابتوش ولاده؟ شكله انا هههههههه فالدايه قالت بسم الله ماشاء الله ياحبيبتى ياختى ومستحمله وساكته ههههههههههههه كلام ستات ملناش فيه المهم حكت لابويه على الحلم قالها على بركة الله نسميه محمد بس كده معلهش عطلتكم معايه
صـــافـــى مشرفه اداريه
عدد الرسائل : 3691 العمل/الترفيه : طالبة جامعية المزاج : لو مت يا امى متبكيش راح اموت عشان مصر تعيش الاوسمه : تاريخ التسجيل : 24/04/2009
مذكرة رحيل رحيل: رحيل
موضوع: رد: لماذا اختار لك والديك هذا الإسم ؟؟؟ الخميس 11 فبراير - 19:17
هههههههههههههههههههههههههههه حكاية الجندى المصرى موتتنى من الضحك
انا حكيت موضوع اسمى قبل كدة عادى وبسيط كان بابا عارف بنت صغيرة وكان اسمها صافى وكانت ماما حامل فيا البنت دى كانت عسولة وبابا كان بيحبها قال لو اللى فى بطن ماما بنت هسميها صافى على اسمها عشان تطلع زيها بس ولما جيت سمونى صافى شكرا ع الموضوع الحلو يا ياسمين
زائر زائر
موضوع: رد: لماذا اختار لك والديك هذا الإسم ؟؟؟ الجمعة 12 فبراير - 9:57
القلب الطيب كتب:
انا اسمى مروة وابى هو اللى سمانى لان وقت ما امى رحمها الله كانت حامل فيا كان بيحج فسمونى مروة على اسم جبل المروة اما بقا حكاية اسم اخويا الكبير محمد فدى عسل اوى ابويا كان مصمم يسميه محمد على اسم النبى الكريم وعلى اسم ابوه
وامى كانت مصممة تسميه نبيل على اسم عمها لانها كانت بتحب عمها جدااااا
فاتفقوو وسموه محمد النبيل هههههههههههههه اسمه كدا لوحده وبعدها اسم بابا عادى زينا
فعلا لكل اسم حكاية منتظرين نعرف حكايات اسمائكم وتسلمى يا ياسمينة عالطرح القيم
الله ياقلب يا طيب
الواحد نفسه ومنى عينه يروح يحج وياخد امه معاه
ربنا يحميكى يا حبيبتى
حكاية تسمية اخو حضرتك حلووووووة اوووووووووووى
كويس انهم اتفقوا يا اختى
انا امى ما عرفتش تقنع ابويااااااا ابدااااااااا
اصلها كان نفسها تسمى اختى الكبيرة مروة
مرضااش ابدااااااااا
وراح مسميها على اسم عمتى الكبيرة
واكن نفسها تسمينى انا ايمان
بس علشان خاطر جدو الله يرحمه ما رضيتش تزعله
وكان نفسها تسمى اخويا الصغير على اسم والدها محمد
لكن تيتة الله يرحمها رفضت واصرت تسميه على اسم جدو
مش عارفة امى يا عينيى ما لهاش نصيب تسمى ولا واحد من عيالهاااااا
هههههههههههههههههه
هى اساسا مش بتنادينا دلوقتى باسمائنا طلعوا لكلك واحد فينا اسم دلع
ههههههههههههههههههه
تسلمى يا حبيبتى على مروروك الجميل بالموضوع وحكايتك لينا عن سبب تسميتك وتسمية اخو حضرتك
زائر زائر
موضوع: رد: لماذا اختار لك والديك هذا الإسم ؟؟؟ الجمعة 12 فبراير - 10:09
الجندى المصرى كتب:
اسمى محمد امى كانت مش عاوزه تولد تانى بعد محملت فيه وراحت للدكتور علشان تنزلنى الدكتور طلع ابن حلال وقالها حرام خساره ياريته عملها وسمع كلامها ههههههههه المهم مرضيش ويوم مجت تولد كان على ايامنا مش بيولدوا فى مستشفى بتيجى الدايه البيت فى الليله اللى هتولدنى فيها امى حلمت بناس كتير واقفين بينادوا عليها ابيقولولولها يا هند بصت لقت صفين رجال واقفين مصفوفين بانتظام فردت عليهم وقالتلهم نعم قالولها كلمى فبصت لقيت واحد المفروض هو الرئيس بتاعهم لابس لبس ابيض ووجهه منور اوى وشكله من المتقين فسلم عليهاولبسها خاتم فى ايديها وقالها على بركة الله فقالتله اسمك ايه قالها محمد فصحيت من النوم على الم الولاده ارسلوا للدايه علشان تيجى تولد امى قبل مالدايه تيجى بثوانى كنت انا نزلت لوحدى هههههههههههه قربت عليهم المسافه اه والله ده الى حصل سمعتوا قبل كده عن الى مجبابتوش ولاده؟ شكله انا هههههههه فالدايه قالت بسم الله ماشاء الله ياحبيبتى ياختى ومستحمله وساكته ههههههههههههه كلام ستات ملناش فيه المهم حكت لابويه على الحلم قالها على بركة الله نسميه محمد بس كده معلهش عطلتكم معايه
هههههههههههههههههههههههه
ربنا يسعدك يا اخى ويرزقك راحة البال
اللهم اميييييييييين
ولا عطلتنا ولا حاجة بالعكس يا فندم ده انا استمعت جدااااااا وانا بقرا حكاية حضرتك
اسلووووووووبك رااااااااائع اخى الكريم
فكرتنى بحكاية ولادتى بس انا بقى روحت المستشفى
امى بتقولى انها كانت تعبانة فيا وجالها الم الولادة جاااااامد جداااااااا
راحت تيتة اخدتها بسرعة على المستشفى وهى ماشية فى الطريق
طبعا تيتة مش هتركبها تاكسى
لان المستشفى على بعد 5 دقايق بالظبط من البيت ده لو كمان ماشيين بيدلعوا
هههههههههههههه
واحدة ست قابلتها وقالت لها
روحى يا بنتى يرزقك ساعة سهلة وتولدى على السلم
يا خرااااااااااااشى ايه الدعوة دى
المهم راحت امى قالت لها ليه كده يا ست طب ادعى وقولى اولدها لما اطعل على السرير
الناس دى بتتعازم علياا ولا ايه
ههههههههههههههههه
المهم اول ما الدكتور شاف امى راح مزقع فى المستشفى وقال لهم هاتوا الترولى بسرعة
مشكووووووووووووووور اخى الكريم لمرورك الجميل والممتع بموضوعى المتواضع
رولا مشرفه عامه
عدد الرسائل : 915 العمر : 36 العمل/الترفيه : معلمة رياضيات المزاج : الحمد لله الاوسمه : تاريخ التسجيل : 03/08/2008
موضوع: رد: لماذا اختار لك والديك هذا الإسم ؟؟؟ السبت 13 فبراير - 15:22
انا اسمي هيا واختيار اسمي وقع على ابوي لانو الماما جابت ولد قبلي وكان قبل الولد خمس بنات فالكل زعل لما جيت لانهم كانو حابين اخو للولد من غير طول سيرة فمحدش يعني فرح بقدومي للدنيا لانو اولا ولدت سنة 1987 كانت فترة الانتفاضة الاولى في بداياتها ابوي اخد امي للمستشفى كان في تصادمات بين الشبان والجيش فتكسر شبابيك السيارة على وما قدروا يصلو للمستشفى طلبو سيارة اسعاف وبعدين كانت ولادتي سهلة حسب رواية امي ولما نزلت ما بكيت ولا صحت زي الاطفال لاني كنت مؤدبة بس حكيت ماما فكل الدكاترة استغربو وحكو اني رح اطلع عبقرية (ولا عبقرية ولا حاجة)كلام دكاترة فاضي لما ابوي اختار اسمي مجرد اسم خطر ببالو بس بصراحة ما بحب اسمي بس علشان ما ازعل ابوي بحكي انو حلو بتعرفو جابو بنات كتير خمسة بعين الحاسود فا ما ضل اسماء يسموني فيها وبس توتة توتة خلصت الحتوتة مملة صح
زائر زائر
موضوع: رد: لماذا اختار لك والديك هذا الإسم ؟؟؟ السبت 13 فبراير - 22:32
صـــافـــى كتب:
هههههههههههههههههههههههههههه حكاية الجندى المصرى موتتنى من الضحك
انا حكيت موضوع اسمى قبل كدة عادى وبسيط كان بابا عارف بنت صغيرة وكان اسمها صافى وكانت ماما حامل فيا البنت دى كانت عسولة وبابا كان بيحبها قال لو اللى فى بطن ماما بنت هسميها صافى على اسمها عشان تطلع زيها بس ولما جيت سمونى صافى شكرا ع الموضوع الحلو يا ياسمين
ايوا فعلا يا صافى حكاية اخونا الجندى ممتعة جداااااااااا
ربنا يسعده ويوفقه ان شاء الله
العفو يا حبيبتى الشكر ليكى انتى يا صافى لمرورك الجميل بالموضوع
وعلى فكرة اسمك حلو اووووووووووووى
انا نفسى لو ربنا رزقنى ببنت
ده لما يجى ابن الحلال ان شاء الله
اسميها فرحة
او ريناد
ان شاء الله
زائر زائر
موضوع: رد: لماذا اختار لك والديك هذا الإسم ؟؟؟ السبت 13 فبراير - 22:35
رولا كتب:
انا اسمي هيا واختيار اسمي وقع على ابوي لانو الماما جابت ولد قبلي وكان قبل الولد خمس بنات فالكل زعل لما جيت لانهم كانو حابين اخو للولد من غير طول سيرة فمحدش يعني فرح بقدومي للدنيا لانو اولا ولدت سنة 1987 كانت فترة الانتفاضة الاولى في بداياتها ابوي اخد امي للمستشفى كان في تصادمات بين الشبان والجيش فتكسر شبابيك السيارة على وما قدروا يصلو للمستشفى طلبو سيارة اسعاف وبعدين كانت ولادتي سهلة حسب رواية امي ولما نزلت ما بكيت ولا صحت زي الاطفال لاني كنت مؤدبة بس حكيت ماما فكل الدكاترة استغربو وحكو اني رح اطلع عبقرية (ولا عبقرية ولا حاجة)كلام دكاترة فاضي لما ابوي اختار اسمي مجرد اسم خطر ببالو بس بصراحة ما بحب اسمي بس علشان ما ازعل ابوي بحكي انو حلو بتعرفو جابو بنات كتير خمسة بعين الحاسود فا ما ضل اسماء يسموني فيها وبس توتة توتة خلصت الحتوتة مملة صح
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
حكايتك زى العسل اختى الكريمة
وطريقتك وانتى بتحكى ممتعة جدااااااااااااااااا
الف شكر ليكى يا جميل لمرورك الممتع بالموضوع
وعلى فكرة اسم هيا حلوووووووووووووو اووووووووووى
انا احب الاسماء الشيك دى زى
هيا وهايدى وسالى
اسامى كده حلووووووة
ربنا يسعدك يا حبيبتى وينولك كل الى تتمنيه ان شاء الله